Faillissement, hoe nu verder?

Header-Image

We leven mee met alle medewerkers van MC Slotervaart en MC IJsselmeerziekenhuizen. We zijn ons ervan bewust dat het faillissement veel onzekerheid met zich mee brengt en emoties en vragen oproept. Wij staan naast je. Door je te informeren én te ondersteunen.

 

 

Veelgestelde vragen

Download de veelgestelde vragen over faillissement.

Wat betekent een faillissement voor jou?

Als het faillissement door de rechter is uitgesproken, heb je recht op een uitkering wegens betalingsonmacht. Wat er feitelijk gebeurt, is dat het UWV de loondoorbetalingsplicht van jouw werkgever overneemt vanwege haar onmacht om deze betalingen te verrichten.

Omdat het om een massa ontslag gaat hebben medewerkers van zowel MC Slotervaart en MC IJsselmeerziekenhuizen een UWV-machtigingsformulier gekregen. Als je dit tekent, kan UWV zorgdragen voor salarisbetaling.

Het UWV neemt echter niet alle vorderingen over van de failliete werkgever. De uitkering wegens betalingsonmacht omvat:

  • Het loon vanaf datum faillissement tot einde van de opzegtermijn;
  • Het loon dat je nog tegoed hebt van je werkgever over maximaal 13 weken voorafgaand aan de datum van opzegging;
  • Achterstallig vakantietoeslag, vakantiedagen en niet afgedragen pensioenpremies over maximaal 1 jaar.

Helaas blijkt uit de praktijk dat vorderingen die niet door het UWV worden overgenomen, veelal niet worden uitbetaald omdat er te weinig vermogen is om alle schuldeisers te betalen. Hou er rekening mee dat het lang duren voordat je bericht krijgt van de curator over de betaling van de vordering.

Hoe nu verder?

Vanmiddag waren we aanwezig op de medewerkersbijeenkomst om onze leden bij te staan bij juridische vragen die zij hebben. En ook de komende tijd staan we voor hen klaar.
Als je gaat solliciteren hou dan de volgende vacaturesite in de gaten. Hier vind je de zorgbanen in jouw regio.
Voor Slotervaart: www.komwerkeninzorgenwelzijn.nl/vacatures
Voor IJsselmeerziekenhuizen:  www.zowelwerk.nl/vacaturebank
Wil je nog even in gesprek over wat een goede volgende stap zou zijn, ook dan kunnen we je bijstaan. Zoals met ‘Sterk in je Werk’.

We zijn er voor jou

Het is een akelige situatie, maar wij zullen ons best doen om je zo goed mogelijk bij te staan.

Hier vind je de meest gestelde vragen rond faillissement.

De komende tijd houden we ook spreekuren op alle locaties van de ziekenhuizen, zodat je ook ter plekke je vragen aan ons kunt stellen.

Speciaal voor leden

Zit nog met vragen? Ons informatieteam is op werkdagen van 08.00 – 18.00 uur bereikbaar op 030 – 751.1003. Wil je graag even met je bestuurder praten, ook dat kan. Leden hebben hierover een mail gekregen.

Nog geen lid? Ontvang direct juridische hulp

Een faillissement is heel ingrijpend. Een periode waarin je extra steun kunt gebruiken. Om het goed af te kunnen ronden, én om een goede vervolgstap te nemen. Als je nu lid wordt je direct geholpen met jouw (juridische) vragen en heb je geen last van de normale wachttijd van 3 maanden. Het enige dat we van je vragen is dat je 2 jaar lid blijft.

Bang dat het lidmaatschap veel geld kost? Dat is niet het geval. Het bedrag is afhankelijk van jouw salaris, maar het lidmaatschap kost veel minder dan een andere rechtsbijstandsverzekering.