7 november 2016

Verzorgers niet blij met mediahype ‘plascontract’

Verschillende media spraken afgelopen week schande over ‘plascontracten’ die vast zouden leggen hoe vaak bewoners van een verzorgtehuis naar het toilet mogen. Een verhaal dat uit de context is gerukt en nuance nodig heeft, aldus zorgmedewerkers.

Wilma van Rijn (50), CNV-kaderlid en medewerker in verpleeghuis Oranje Nassau’s Oord in Wageningen is zo’n verzorger die niet blij is met de huidige berichtgeving. “Mensen mogen weten dat wij het als zorgpersoneel druk hebben, maar moeten ook horen hoe hard we werken en dat goede afspraken nodig zijn om mensen te kunnen verzorgen.” Strenge, eenzijdige plascontracten bestaan niet, aldus Van Rijn. “Wel maken we al jaren per bewoner een individueel zorgplan, dat moet regelen dat de cliënt op een fijne manier de dag doorkomt. Hierin is van alles vastgelegd om het hen zo prettig mogelijk te maken, ook toiletmomenten. Daarnaast spelen we natuurlijk in op de situatie. Sommige bewoners met dementie vergeten bijvoorbeeld dat ze naar het toilet zijn geweest. Zo woont in ons tehuis een mevrouw die steeds aangeeft naar de wc te moeten, al komt ze er net vanaf. Wij kennen de bewoners en letten op lichaamstaal om te kunnen zien of mevrouw echt naar het toilet moet”, aldus Van Rijn.

Continuïteit

“Kunnen bepalen of iemand echt aandrang heeft is lastig, maar zowel voor de cliënt als voor de verzorgers is het onrealistisch en mensonterend om bewoners de hele dag op het toilet te laten zitten,” benadrukt Van Rijn. “Er zijn altijd signalen om te kunnen zien of er hoge nood is: onrustigheid, wiebelen en draaien op de stoel bijvoorbeeld. In de praktijk kan het zo gaan: als een cliënt na een toiletgang meteen weer aangeeft te moeten plassen, en net klaar zit voor het eten, dan krijgt hij of zij eerst een maaltijd en kijken verzorgers na het eten weer of ze nog steeds aangeven te moeten plassen.” Een zorgplan met afspraken zorgt juist voor continuïteit van de zorg, vertelt Van Rijn. En zo’n plan werkt ook de andere kant op. “Het herinnert andere bewoners er juist aan dat ze naar het toilet moeten. Het zorgplan is een houvast voor de familie, bewoners en de verzorgers, dat in overleg met hen wordt opgesteld.”